Praca tymczasowa w Polsce jest trendem dość nowym. Przepisy regulujące jej funkcjonowanie weszły w życie dopiero na początku 2004 roku. Od tego czasu jednak rynek agencji pracy w Polsce mocno się rozwinął i ewaluował. W Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia zarejestrowanych jest ponad 8000 podmiotów świadczących usługi z zakresu pośrednictwa pracy.

Agencje zatrudnienia zajmują się wsparciem biznesu w pozyskiwaniu specjalistów na kluczowe, z punktu widzenia rozwoju firmy, stanowiska, a także rekrutują i zatrudniają pracowników tymczasowych z rynku lokalnego oraz zza granicy.

Pracownicy tymczasowi – w jakich branżach zatrudniani są najczęściej?

Agencje pracy tymczasowej stanowią wsparcie dla firm z różnych sektorów gospodarki. W centrach logistycznych w Łodzi czy Warszawie zatrudnionych jest wielu pracowników tymczasowych, szczególnie w okresach sezonowych peaków czy nagłych wzrostów popytu. W Gdańsku agencje zatrudnienia zapewniają personel dla przemysłu rybnego, a w Krakowie pracownicy tymczasowi znajdują pracę np. w usługach czy handlu.

Wiele agencji pracy tymczasowej współpracuje także z branżą automotive np. w Poznaniu czy Wrocławiu. Nie sposób określić dziedziny gospodarki, w której praca tymczasowa sprawdza się lepiej niż w pozostałych. Dzięki specjalistycznemu know-how, doświadczeniu i sprawdzoną ścieżką pozyskiwania kandydatów agencje pracy tymczasowej skutecznie uzupełniają braki personalne w przedsiębiorstwach zajmujących się szeroko pojętą produkcją, usługami czy logistyką.

Praca tymczasowa nie tylko dla Polaków

Coraz częściej, wobec braku pracowników gotowych do podjęcia zatrudnienia na lokalnym rynku pracy, przedsiębiorcy szukają rozwiązań poza granicami Polski. Agencje pracy tymczasowej, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracodawców, pozyskują kandydatów z krajów, takich jak np. Ukraina, Gruzja, Mołdawia czy Białoruś, a nawet Indie i Nepal.

Pracownicy zza granicy chętniej wybierają te oferty pracy, które gwarantują im zatrudnienie w okolicach dużych miast – takich jak Katowice, Warszawa, Poznań, Wrocław, Kraków czy Łódź. To co prawda wiąże się z wyższymi kosztami życia, ale daje możliwość korzystania z oferty edukacyjnej czy kulturalnej oferowanej przez aglomeracje. Warto pamiętać, że zdecydowana większość pracowników zagranicznych, to osoby młode, do około 40 roku życia.

Pracownicy tymczasowi z zagranicy – gdzie najwięcej obcokrajowców?

Od kilku lat wzrasta liczba imigrantów świadczących pracę w Polsce. Największą grupą cudzoziemców, którzy znajdują zatrudnienie w naszym kraju są Ukraińcy. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2020 roku wydano ponad 406,5 tysiąca zezwoleń na pracę dla cudzoziemców, z czego niemal 73% dotyczyło obywateli Ukrainy.

Najczęściej obcokrajowcy wybierają województwo mazowieckie (Warszawa), wielkopolskie (Poznań), łódzkie (Łódź) i małopolskie (Kraków). Rośnie jednak liczba pracowników zagranicznych także w regionach, w których do tej pory wskaźnik ten był niewielki, np. w województwie podlaskim (Białystok).

Agencje pracy tymczasowej – lokalne czy ogólnopolskie?

Wybór partnera biznesowego, który wesprze klienta w obszarze rekrutacji i zatrudnienia pracowników tymczasowych powinien być dokładnie przemyślany i nie opierać się wyłącznie na kryterium cenowym. Ogólnopolskie agencje pracy, poza siedzibą główną, w której mieści się zwykle tzw. back office, posiadają sieć placówek lokalnych – zarówno w największych miastach Polski takich jak Warszawa, Kraków, Łódź Wrocław czy Poznań – oraz oddziałów dedykowanych do obsługi jednego, bądź kliku, kluczowych klientów w mniejszych miastach np. w Bydgoszczy, Białymstoku, Szczecinie czy Lublinie.

Dodatkowym plusem dużych agencji zatrudnienia jest odpowiednio przygotowany proces rekrutacji i wdrożenia pracowników, legalizacji zatrudnienia czy wypłaty wynagrodzeń. Sprawdzone agencje pracy tymczasowej zabezpieczają także ryzyka prawne, zapewniają wielotorowe wsparcie i kompleksowość oferowanych usług oraz jasne zasady współpracy.

Wybierając doświadczoną agencję zatrudnienia klient zyskuje gotowe rozwiązania i możliwość skupienia się na rozwoju biznesu.