Zatrudnianie obcokrajowców w firmie jest dobrym rozwiązaniem na braki kadrowe. Wiąże się jednak z dopełnieniem różnych formalności. Czym jest PESEL dla cudzoziemca? Jak wystawić PIT dla obcokrajowca? Przedstawiamy najważniejsze informacje dla obu zagadnień.
Spis treści
- Czym jest PESEL?
- PIT 11 dla cudzoziemca
- Zatrudnianie obcokrajowców w firmie – skorzystaj z pomocy agencji
Czym jest PESEL?
PESEL to numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności. Składa się on z 11 cyfr, które umożliwiają jednoznaczną identyfikację osoby, która go posiada. Zawiera datę urodzenia, numer porządkowy, oznaczenie płci oraz liczbę kontrolną. Od września 2011 roku numer PESEL jest również głównym identyfikatorem w kontaktach z administracją podatkową dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Numer PESEL dla obcokrajowca – kiedy przysługuje?
Od wejścia w życie nowelizacji ustawy o ewidencji ludności z dnia 27 października 2017 roku nadanie numeru PESEL cudzoziemcowi następuje automatycznie wraz z meldunkiem na pobyt czasowy przekraczający 30 dni. W związku ze znacznym ułatwieniem w uzyskaniu numeru PESEL dla obcokrajowców stał on się jednocześnie identyfikatorem podatkowym większości z nich. Jest to szczególnie istotne dla firm, które zatrudniają cudzoziemców i szykują się do sporządzania pracownikom informacji PIT – 11.
Warto pamiętać, że jeśli pracownik, z różnych przyczyn, nie ma możliwości zameldowania się w Polsce na pobyt czasowy, może wystąpić z wnioskiem o nadanie numeru PESEL.
Nadanie numeru PESEL cudzoziemcowi – jakie kroki należy podjąć?
Najłatwiejszym sposobem na otrzymanie numeru PESEL przez cudzoziemca jest jego zameldowanie na terenie RP na okres przekraczający 30 dni. W takiej sytuacji PESEL przyzwany jest obcokrajowcowi z urzędu. Jeśli jednak cudzoziemiec nie może lub nie chce się zameldować, powinien złożyć wniosek o nadanie PESEL we właściwym urzędzie gminy.
Dla obcokrajowców organem właściwym będzie:
- urząd gminy, w której zameldowany jest cudzoziemiec (jeśli posiada meldunek, ale nie posiada jeszcze numeru PESEL),
- urząd gminy właściwy dla siedziby pracodawcy, jeśli cudzoziemiec nie może się zameldować,
- Urząd Dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawa, jeśli cudzoziemiec jeszcze nie podjął zatrudnienia albo jego pracodawca ma siedzibę poza granicami RP.
Z wnioskiem o nadanie numeru PESEL cudzoziemiec może wystąpić osobiście lub przez pełnomocnika. Usługa nadania numeru PESEL jest bezpłatna.
Ważne:
- W przypadku starania się o nadanie numeru PESEL dla cudzoziemca bez meldunku we wniosku należy wskazać podstawę prawną, z której wynika obowiązek nadania numeru PESEL
Jeśli jakiś urząd wymaga od obcokrajowca podania numeru PESEL w celu załatwienia sprawy powinien również wskazać podstawę prawną nadania PESEL dla cudzoziemca. W przypadku złożenia wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego PESEL bez podania podstawy prawnej urząd gminy wezwie cudzoziemca do jej uzupełniania. Jeśli braki nie zostaną właściwie uzupełnione wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.
Dzięki wypracowaniu odpowiednich procedur i ścisłej współpracy z urzędami w całej Polsce agencja pośrednictwa pracy EWL S.A. szybko i sprawnie pomaga firmom w uzyskaniu numeru PESEL dla cudzoziemców, których planują zatrudnić, upraszczając w ten sposób komunikację z organami podatkowymi i innymi urzędami państwowymi.
PIT 11 dla cudzoziemca
Obcokrajowcy przebywający i osiągający dochody w Polsce podlegają przepisom polskiego prawa podatkowego. Na cudzoziemcach, podobnie jak na polskich pracownikach, spoczywa obowiązek złożenia rocznych zeznań podatkowych, mogą oni także korzystać z ulg i odpisów od podatków określonych w ustawie. Pracodawca zatrudniający pracowników z Ukrainy, Białorusi, Indii czy Nepalu, ma obowiązek wystawić PIT dla obcokrajowca, tak samo jak dla pracownika z Polski.
Rozliczenie PIT obcokrajowca – rezydencja podatkowa
Rozliczenie PIT obcokrajowca w Polsce w znacznej mierze uzależnione jest od tego czy cudzoziemiec posiada status rezydenta podatkowego, a także od rodzaju umowy i źródeł dochodu.
Status rezydenta podatkowego przysługuje osobom, które przebywają w naszym kraju powyżej 183 dni lub oświadczą, że ich ośrodkiem interesów życiowych jest Polska. Rezydenci rozliczani są z fiskusem na zasadach ogólnych.
Jaki PIT dla Ukraińca?
Rozliczenie pracownika z Ukrainy, który posiada status rezydenta podatkowego w RP, jest analogiczne do tego, które stosujemy w przypadku pracowników z Polski. Pracodawca zobowiązany jest więc do wystawienia PIT-11 dla Ukraińca.
W przypadku cudzoziemca będącego nierezydentem i uzyskującego przychód z tytułu umowy zlecenia lub umowy o działo właściwym dokumentem będzie informacja IFT-1/IFT-1R.
Jak wypełnić PIT 11 dla obywatela Ukrainy?
Od 2018 roku osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a przebywają w Polsce w celu wykonywania pracy, powinny posiadać numer PESEL, który jest jedynym właściwym identyfikatorem podatkowym. Problem w tym, że nie każdy pracownik o numer PESEL się stara, a pracodawca nie ma wpływu na jego uzyskanie przez pracownika. Może jedynie wskazać cudzoziemcowi możliwe sposoby ubiegania się o numer PESEL:
- meldunek w miejscu zamieszkania na pobyt czasowy
- wniosek o nadanie numeru PESEL
Jeśli pracownik nie posiada numeru PESEL, dopuszczalne jest wpisanie w dokument rozliczeniowy numeru NIP. W rozliczeniu za rok 2020, podobnie jak w ubiegłym roku, w przypadku obcokrajowców nie posiadających numeru NIP lub PESEL, do dokumentu PIT-11 pracodawca może wpisać w miejsce numeru identyfikacji podatkowej 10 razy cyfrę „9”.
Gdzie złożyć PIT dla Ukraińca?
W przypadku pracowników będących rezydentami podatkowymi dokument PIT należy złożyć we właściwym, ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu podatnika, urzędzie skarbowym.
W przypadku nierezydentów dokumenty należy złożyć w urzędzie właściwym ze względu na:
- siedzibę płatnika,
- miejsce pobytu podatnika (jeśli pobór podatku następuje bez udziału płatnika)
- miejsce wykonywania czynności, z tytułu których uzyskiwany jest przychód, jeżeli nie można ustalić siedziby płatnika lub miejsca pobytu podatnika
Zatrudnianie obcokrajowców w firmie – skorzystaj z pomocy agencji
Zatrudniając pracowników z zagranicy warto wybrać rozwiązanie, które nie obciąży dodatkowo wewnętrznego działu HR. Leasing pracowniczy z bezpiecznym i doświadczonym partnerem biznesowym, to gwarancja oszczędności czasu i zasobów. EWL S.A., to sprawdzona agencja pośrednictwa pracy, która zajmie się za Państwa kwestią rekrutacji pracowników, legalizacji zatrudnienia, a także rozliczeniem wynagrodzeń i właściwym wystawieniem dokumentów dla Urzędu Skarbowego, także PIT-11 dla obcokrajowców.
Planujesz zatrudnić cudzoziemców do swojej firmy?
Sprawdź co jeszcze oferujemy w ramach usługi legalizacji zatrudnienia.