Agencja pośrednictwa pracy EWL świadczy szereg usług związany z szeroko pojmowanym HR. Do core businessu naszej agencji zalicza się zatrudnienie cudzoziemców na zasadzie leasingu pracowniczego oraz outsourcingu. Usługa wynajmu pracowników, czyli leasing, często błędnie utożsamiana jest z outsourcingiem. Jednak różnice między nimi są znaczące i warto o nich pamiętać.
Leasing pracowników – najem pracowników z agencji pracy tymczasowej
Leasing pracowniczy, zgodnie z definicją Kodeksu Pracy polega na oddelegowaniu pracownika, za jego zgodą, do wykonywania pracy u innego pracodawcy (zwanego Pracodawcą Użytkownikiem) na mocy porozumienia zawartego między pracodawcami.
W przypadku agencji pośrednictwa pracy usługę wynajmu pracowników (leasingu pracowników) utożsamia się z usługą pracy tymczasowej. Jej zasady i status pracowników tymczasowych reguluje Ustawa z dnia 9 lipca 2003 roku o zatrudnieniu pracowników tymczasowych. Do najważniejszych zapisów ustawy zalicza się:
- Trójstronny stosunek pracy, uwzględniający pracownika tymczasowego, agencję pracy oraz klienta, zwanego pracodawcą użytkownikiem
- Maksymalny okres zatrudnienia nieprzekraczający 18 miesięcy – u konkretnego pracodawcy użytkownika
- Pracownik tymczasowy nie może być traktowany inaczej niż pracownicy zatrudnieni
- bezpośrednio u pracodawcy użytkownika – obowiązują go tożsame warunki pracy i płacy
Outsourcing usług – na czym polega i czym różni się od leasingu?
Outsourcing usług (procesów) polega na zleceniu podwykonawcy konkretnej usługi do realizacji, np. co-packingu lub etykietowania towaru. Dzięki temu podmiot zlecający może skupić się na rozwoju biznesu i wykonywaniu głównych zadań, powierzając realizację procesów pobocznych zewnętrznej firmie. W tym przypadku stronami umowy są dwa podmioty: firma zlecająca wykonania zadania (insourcer) oraz podmiot podejmujący się jego wykonania (outsoucer).
Agencja, przyjmując do realizacji konkretną usługę bierze pełną odpowiedzialność za jakość i terminować jej wykonania. To agencja, jako outsourcer, decyduje o ilości osób niezbędnych do wykonania zlecenia, szkoli ich, nadzoruje, a także ustala grafik pracy i czuwa nad efektywnością pracy. W odróżnieniu od pracy tymczasowej, w przypadku outsourcingu pomiędzy klientem a pracownikami zatrudnionymi, w celu realizacji usługi, nie zachodzi żaden stosunek pracy. Rozliczenie pomiędzy insourcerem a outsourcerem obliczane jest na podstawie finalnego efektu pracy, czyli np. ilości zapakowanego towaru.
Podstawowe różnice między usługą outsourcingu oraz leasingu przedstawia poniższa tabela:
Leasing | Outsourcing | |
Podmioty umowy | Agencja Pracy Tymczasowej – Pracodawca Użytkownik | Zleceniodawca (Zlecający) – Zleceniobiorca (wykonawca usługi) |
Podstawa prawna | Ustawa o zatrudnieniu pracowników tymczasowych | Kodeks cywilny |
Strony stosunku pracy | Pracodawca Użytkownik – Agencja pracy tymczasowej – Pracownik Tymczasowy | Agencja pracy tymczasowej – Pracownik |
Maksymalny okres zatrudnienia | 18 miesięcy w ciągu kolejnych 36 miesięcy | Brak regulacji |
Wynagrodzenie za pracę | Równe wynagrodzeniu pracowników zatrudnionych bezpośrednio u pracodawcy użytkownika na takim samym lub podobnym stanowisku pracy | Ustala wykonawca usługi |
Kierownictwo | Pracownik tymczasowy świadczy pracę na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika | Po stronie outsourcera |
Koszty | Rozliczenie w oparciu o faktycznie przepracowane godziny | Rozliczenie w oparciu o wykonanie usługi |
Outsourcing procesów i usług
Decydując się na usługę outsourcingu lub pracy tymczasowej warto wybrać rzetelnego partnera biznesowego. Dzięki doświadczeniu i eksperckiemu know–how agencja pracy EWL może przyczynić się do wzrostu efektywności prowadzonych przez Państwa projektów i optymalizacji budżetu, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo prawne i ciągłość procesów. Chętnie odpowiemy też na kolejne pytania o różnice między usługami outsourcingu i leasingu.
Planujesz zatrudnić cudzoziemców do swojej firmy?
Sprawdź co jeszcze oferujemy w ramach usługi legalizacji zatrudnienia.